Klik hier voor grote afbeelding (met gegevens)
De Koopmansbeurs van Berlage   te Amsterdam

Weinig gebouwen hebben aan het begin van de 20e eeuw zoveel invloed gehad op de ontwikkeling van de architectuur als de 'Beurs van Berlage', gebouwd van 1898 tot 1903. Het ontwerp van H.P. Berlage heeft onder meer de architecten van de Amsterdamse School beïnvloed, maar Berlage is zo apart, dat werk in zijn stijl wel 'Berlagiaans' genoemd wordt.
Het enorme gebouw aan het Damrak staat als een overkluizing boven het water van de Amstel. De 19e-eeuwse en 17e-eeuwse voorgangers lagen steeds iets verder stroomopwaarts.
Baksteen domineert het beeld, natuursteen is gebruikt voor accenten en beeldhouwwerk (door L. Zijl). Van de gevel aan het Beursplein wordt de symmetrische opzet doorbroken door de hoge klokkentoren aan de linkerzijde. De ingang ligt in een breed portiek, via een trap onder drie rondbogen bereikbaar.
Het rijke interieur, met houtsnijwerk en muurschilderingen, is mee-ontworpen, zodat het geheel als een 'Gesamtkunstwerk' beschouwd kan worden.
De gebouw bevatte oorspronkelijk verschillende beursfuncties: de grote Goederenbeurs (onder zadeldak), de Effectenbeurs, de Graanbeurs (onder sheddak) en een kleine Schippersbeurs, toegankelijk vanaf het Damrak. De post, telegraaf en telefoon namen ook een belangrijke plaats in.
Door de moeilijke 'ondergrond' zijn verzakkingen opgetreden, waardoor in 1909 in de grootste zaal (de Goederenbeurs) de overspanning van de scheibogen van de 'zijbeuken' verkleind moest worden tot die van de galerijen erboven. De ijzeren spanten onder het glazen zadeldak kregen trekstangen.
Na het vertrek van de Beurs werd het gebouw grondig gerestaureerd en geschikt gemaakt voor culturele doeleinden, zoals tenstoonstellingen en concerten.

Tekst: Jean Penders (09-2006). Bronnen: zie literatuurlijst. Afbeelding: Jean Penders